De Magie van Nummers: Rodin’s enneagram
Nummers maken bewust of onbewust een belangrijk deel uit van ons leven. Aan de ene kant hebben wij een manier van naar nummers kijken aangeleerd gekregen om te kunnen “functioneren” in de hedendaagse maatschappij. We leren al aardig vroeg om te rekenen; optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen. Voor diegene die nog dieper in de aangeleerde manier van getallen willen duiken zijn er allerlei ingewikkelde berekeningen en formules waar je jarenlang je hoofd over kan breken. Zeker met de komst van Einstein werden deze formules en daarbij behorende theorieën nog verder uitgediept en werd Einstein zelfs tot een soort van godheid verheven. Deze formules en theorieën zijn inmiddels zo complex geworden, dat zelfs de “knapste” koppen van deze tijd er niet heel veel verder mee komen. Een tijdsgenoot van Einstein was Nikola Tesla. Hij had een hele andere kijk op de stand van zaken en de manier waarop de wetenschap in die tijd de focus aan het verleggen was.
“Today’s scientists have substituted mathematics for experiments, and they wander off through equation after equation, and eventually build a structure which has no relation to reality.”
“The scientists of today think deeply instead of clearly. One must be sane to think clearly, but one can think deeply and be quite insane.”
Volgens Tesla bestaat er een andere manier om naar de wereld om ons heen te kijken. We kunnen ontzettend hard nadenken, maar wat levert dat nu echt op? We kunnen ook misschien eens proberen om alles even te laten voor wat het is. Te ontspannen en laten komen wat komt. Ik heb ook een lange tijd de neiging gehad om heel hard na te denken en op die manier proberen een weg te banen uit het systeem wat we de samenleving noemen. De oplossingen zitten vast en zeker in de meest ingewikkelde plannen en ideeën? Het tegendeel is echter waar gebleken. In een ontspannen setting, waarbij je hersenen op een bepaalde golflengte opereren en daarmee veel meer in balans zijn met je hart en intuïtie, geven op den duur de meest bijzondere resultaten. Ik heb bij lange na nog niet het niveau van helder denken bereikt als Tesla dat kon, de wil is echter daar en dan is het enkel nog een kwestie van tijd voordat er kunst uit de oefening ontstaat.
Nummers zijn iets magisch en dat wist niet alleen Nikola Tesla, maar ook velen van onze voorouders. In alle oude beschavingen zie je verwijzingen naar bepaalde nummers terugkomen. Zelfs beschavingen waarvan wij denken dat zij nooit contact met elkaar hadden vanwege een oceaan die in de weg zat, gebruikten identieke nummers om iets mee aan te geven.
Er zit dus misschien wel iets verborgen in al die cijfertjes. Wat ik zo mooi vind aan het spelen met cijfers en getallen is dat deze nooit liegen. Het maakt niet uit waar je vandaan komt, hoe oud/jong, opgeleid of onopgeleid je bent, 1 + 1 is altijd 2. Een cirkel is altijd 360 graden en gelijkbenige driehoek heeft altijd drie hoeken van 60 graden. Het is een universele, misschien zelfs wel “goddelijke”, taal, die voor ons allen gelijk is en geen onderscheid maakt tussen alle labels die we vandaag de dag op onszelf laten plakken. Een soort van onvoorwaardelijke liefde, vanuit de bron van het universum, aanwezig voor ons om te zien of om het te negeren.
Een aantal dagen geleden zat ik te knutselen met het enneagram van Marko Rodin. Ik zal je proberen mee te nemen in mijn denkproces. Vanwege het ontbreken van mijn vaardigheden met een auto-cad achtig programma maar het wel aanwezige plezier wat ik haal uit het tekenen op papier, zullen alle voorbeelden die voorbij komen foto’s zijn van hetgeen ik heb getekend. Het nadeel is dat het er niet zo gelikt uitziet, maar een voordeel is dat je de tekening eventueel zelf kan reproduceren.
Als eerste tekenen we met de passer een cirkel om deze vervolgens met een gradenboog of protractor op te delen in 9 secties van 40°. Bij het bovenste punt beginnen we met het getal 9, om vervolgens met de klok mee de getallen 1 t/m 8 verder in te vullen.
Eigenlijk is dit al een hele bijzonder situatie en dan hebben we enkel een cirkel met daaromheen 9 getallen. Deze cirkel is niet alleen perfect in balans omdat we deze met een passer getekend hebben, maar er is ook numerieke balans te vinden.
Als we de losse punten horizontaal met elkaar verbinden, dan kunnen we opmerken dat de 8 en de 1 bij elkaar horen, de 7 en de 2, de 6 en de 3 en als laatste de 4 en de 5. Als we deze getallen bij elkaar optellen komen we in alle gevallen uit op 9, wat weer correspondeert met het getal dat in het uiterst bovenste puntje van de cirkel staat, namelijk de 9. Er is een bepaalde verstandhouding tussen de getallen te onderkennen. Een onderliggende relatie tussen 8 en 1, 7 en 2, 6 en 3 en als laatste 5 en 4. Deze relatie is ook te zien op de gradenboog of protractor zelf. Er kunnen altijd twee gradenbogen worden afgelezen. Als we de getallen op een rijtje zetten zien we al snel wat de onderliggende relatie is.
In de tabel staan, in de eerste twee rijen, de graden die we af kunnen lezen op de protractor. In de twee rijen eronder zijn de graden gereduceerd tot een enkel getal door alle losse cijfers bij elkaar op te tellen. Net als in de cirkel zien we dat er een bepaalde relatie ontstaat tussen twee bij elkaar horende getallen. Uiteraard is er ook een standaard vorm van logica te onderkennen. In een halve cirkel zijn er 180° te verdelen. Als we aan de ene kant 60° hebben, is er aan de andere kant 120° over. Wat er dan voor zorgt dat met het verdelen van een cirkel in 9 segmenten er precies dezelfde getalsmatige overeenkomsten naar voren komen is voor mij een raadsel. Dat maakt het juist zo interssant, het ontdekken van deze patronen en zien waar het nog meer op toe te passen valt.
De volgende stap die ons te wachten staat is het verbinden van de punten in de cirkel op de manier van Marko Rodin. We gebruiken hierbij de volgorde 1, 2, 4, 8, 7, 5, 1.
Wat kunnen we opmaken uit het eerste figuur?
- Het figuur is symmetrisch, rechts is het spiegelbeeld van links.
- De hoeken bij 8, 1, 5 en 4 zijn allemaal 60°.
- De hoeken van 7, 2 en het snijpunt van de lijnen zijn 120°.
- Hier kunnen we weer het 3 en 6 patroon in terug vinden.
Als we bij 1 starten en het rondje maken via 2, 4, 8 etc., maar nu de graden van de hoeken noteren en gelijk reduceren tot een enkel getal wat krijgen we dan?
1 = 6
2 = 3
4 = 6
Snijpunt = 3
8 = 6
7 = 3
5 = 6
Snijpunt = 3
1= 6
Het wordt een prachtig mooi opvolgend patroon van zessen en drieën.
De volgende stap is het verbinden van de 3, 6 en 9. Het figuur is nog steeds symmetrisch. We hebben zelfs een extra geometrisch patroon erbij gekregen, de driehoek, gelijkbenig zelfs. Hoeveel driehoeken kunnen we vinden? Ik tel er 8. Met de creatie van één driehoek hebben we er 7 bijgekregen.
Ook is er een figuur ontstaan door de snijlijn van 9 naar 3, wat nu een polygoon heeft gemaakt precies in de vorm van het figuur rechts tussen de punten 8, 7, 5 en het midden snijpunt. Dit kleinere figuur heeft niet alleen precies dezelfde vorm, maar is exact tweeënhalf keer zo klein.
Dit figuur is één van de vele voorbeelden van hetgeen wat Tesla bedoelde met de bijzondere eigenschappen van de nummers 3, 6 en 9. Zij staan los van het gehele figuur, maar toch ook weer niet. Het vult elkaar aan, maar toch mist er iets. Het snijpunt van beide lijnen zit niet in het midden. Daarbovenop hebben we enkel een representatie van een mannelijk symbool (driehoek met punt omhoog) gecreëerd en ontbreekt de balans daar ook een beetje.
Tijdens één van de seminars van Eric P. Dollard kwam het begrip “Counter Space” naar voren. Hij legde dat als volgt uit. Neem bijvoorbeeld een lineaal waarbij de streepjes op de lineaal “Space” vertegenwoordigen. De ruimte tussen de streepjes kunnen we dan zien als “Counter Space”.
Als we dit concept nu eens toepassen op het Rodin Enneagram.
Tussen 9/0 en 1 zit 0,5 = 5
Tussen 1 en 2 zit 1,5 = 6
Tussen 2 en 3 zit 2,5 = 7
Als we dit proces herhalen en op de desbetreffende punten op de cirkel een markering zetten, kunnen misschien wel een vertegenwoordiging maken van dit figuur maar dan in “Counter Space”.
Wat nu op te merken valt is dat de 1 in “Counter Space”, precies gespiegeld tegenover de 1 in “Space” zit. In het voorbeeld lijkt het misschien alsof de 1 met de 5 in verband staat, maar de lijn die tussen beiden getrokken is, loopt niet door het midden van de cirkel.
Er lijkt wel een patroon te ontstaan waarbij er op de achtergrond, niet direct zichtbaar, een “Mirror Image” bestaat zoals dat zo mooi heet in het engels. Nu kunnen we de punten in de bekende volorde met elkaar verbinden, maar dan in “Counter Space”. Er is voor mijn gevoel een gebalanceerde vorm bereikt. Als we alle figuren met een kleur aanduiden wordt het misschien nog wel duidelijker wat we hebben verkregen.
Tot zover is het al ontzettend bijzonder om te leren dat dit alles zit verborgen in de getallen, lijnen en geometrische patronen. Een prachtig uitgebalanceerd, symmetrisch en verbandhoudend patroon.
Als we op zoek gaan naar de gelijkbenige driehoeken kunnen we een nieuw patroon ontdekken.
Boven de horizontale lijn van 3 naar 6 9
Onder de horizontale lijn van 3 naar 6 11
In het midden in het groen 2 9+11+2+11+9= 42 = 6
Onder de horizontale lijn van 6 naar 3 11
Boven de horizontale lijn van 6 naar 3 9
De hexagram (ster) in het midden, de versmelting van het mannelijke (driehoek punt omhoog) en het vrouwelijke (driehoek punt naar beneden).
Als we de punten van het hexagram volgen van boven, met de klok mee, totdat we weer boven zijn ontstaan de getallenreeks: 9, 6, 3, 9, 6, 3 en weer 9. Als we het hexagram draaien zodat het bovenste punt op de locatie terechtkomt rechts naast zich, hebben we 60° overbrugt. Wat weer te reduceren valt naar 6. Deze 60° zorgt ervoor dat het voorgaande patroon gecreëerd wordt. Namelijk; Het bovenste getal 9 + de gereduceerde graden overbrugging 6 = 15 = 6. Wat precies het getal op de cirkel is waar het volgende punt van het hexagram de cirkel raakt. Dit proces kun je herhalen en je zult zien dat je hiermee het hele rondje maakt en weer boven bij de 9 uitkomt.
Het middenpunt is het samenkomen van vier hoeken van 90°.
De verticale as loopt van 9 naar 9.
De horizontale as loopt van 6,75 = 18 = 9 naar 2,25 = 9.
Ik zie dit als de centrale connectie met de Bron, waar de vrouwelijke en mannelijke energieën mee samenwerken.
Dit middenpunt wordt omsloten door een ruitvorm wat misschien wel symbool kan staan voor de baarmoeder, de plek waar vanuit nieuw leven wordt gecreëerd. Al het leven komt zo tot stand en dat is toch een prachtig fenomeen om te mogen aanschouwen en een deel van uit te mogen maken. Alles, van het allerkleinste tot het allergrootste is ooit ontstaan door dit proces. Je grootste vriend en je grootste (denkbeeldige) vijand. Iedereen is hetzelfde gecreëerd, volgens dezelfde nummers, dezelfde lijnen en dezelfde patronen. We zijn allemaal 1, 1 met elkaar en 1 met de Bron waar we vandaan komen.
Ik begrijp best dat lijnen en getallen nogal een abstracte weergave bieden voor deze manier van denken. Laten we dan eens gaan kijken wat er gebeurd als we de passer gaan gebruiken. We beginnen in het midden en kijken wat er tevoorschijn komt als we de andere arm van de passer op de dichtstbijzijnde hoek van de ruitvorm zetten. Wat we kunnen constateren is dat de ontstane cirkel contact heeft gemaakt met twee punten in de ruitvorm. Laten we deze snijpunten verder volgen en zien wat voor een figuur tevoorschijn komt.
We hebben wederom een perfect symmetrisch symbool tevoorschijn kunnen halen. De lijnen en de snijpunten van de lijnen dienen als een soort steigerwerk voor de organische vormen om zich te kunnen manifesteren. Dit symbool van 7 cirkels wordt ook wel “the egg of life” genoemd. Heel bijzonder dat dit zich precies in het hart van de symbolische baarmoeder bevindt.
Laten we nu eens de verste hoek van de ruitvorm als startpunt gebruiken om een tweede cirkel te kunnen trekken.
We hebben wederom “the egg of life” naar voren gebracht. Het figuur zelf is net een slag gedraaid, 30° om precies te zijn. We zien hierdoor niet alleen één bloem met zes kleine blaadjes, maar er is een bloem ontstaan van twaalf blaadjes, zes kleine en zes grote. De paarse “egg of life” heeft de connectie punten voor de oranje “flower of life” uitgestippeld. Als we namelijk nog twaalf oranje cirkels om de 6 (7) bestaande heen trekken ontstaat de “flower of life”, wat al duizenden jaren word gebruikt om iets heel positief en belangrijk aan te duiden. In dit groeipatroon, het uitdijen van cirkels zien we ook weer de afwisseling van 3 en 6 terug.
We beginnen met 1, of 7. Beide een verwijzing naar de Bron.
6 cirkels
12 cirkels = 3
24 cirkels = 6
Etc. etc.
Een nooit stoppend patroon, met oneindig veel grotere cirkels en tegelijkertijd oneindig veel kleinere cirkels. Een instroom en een uitstroom, een expansie en een contractie. Net als de getijden van de zeeën en oceanen. Alle lijnen, van 1 en 8, 2 en 7, 3 en 6 en 4 en 5, hoe ver ook van de bron af, komen in hun apex, hun climax, altijd weer terug bij 9. Hiermee is de connectie of de weg terug naar de Bron altijd gegarandeerd.
We kunnen hier eeuwig mee doorgaan, maar ik vind het fijn om te switchen tussen verschillende onderwerpen om te zien of er in de andere aspecten van ons bestaan nieuwe inzichten naar voren komen. Ook raak je op den duur een beetje overweldigd en ga je misschien details missen. Dat weet ik nog wel van vroeger in de tijd dat ik mezelf verloor in het spelen van videogames. Ik hield vooral van de quest spellen. Soms kwam je op een punt uit waarbij je niet meer wist hoe verder te gaan. Vaak bleek de oplossing redelijk simpel te zijn en iets waar je al een aantal keer voorbij was gekomen, maar het gewoonweg niet zag.
Gelukkig ben ik me op tijd gaan beseffen dat de echte quest zich buiten afspeelt. Destijds had ik veel moeite met het vinden/zien van de mooie dingen in het leven. Het is niet zo dat ik niet de mogelijkheid had, maar op den duur kwam ik erachter, dat de wereld “daarbuiten” niet als die van mij voelde. Ik kon mij moeilijk conformeren, wilde niet naar school, wilde niet persé werken om de dingen te kunnen doen die ik leuk vond. Het systeem waarin we geboren worden is niet iets waar ik me toe aangetrokken voelde.
Ik ben ontzettend blij en dankbaar dat er op gegeven moment een verandering plaatsvond. Welk moment dat precies was, is altijd lastig om vast te stellen. Wanneer begint en stopt iets precies? Hoe lang speelde er al iets wat misschien wel de aanleiding was voor het daadwerkelijke moment van verandering? Sinds een aantal jaar voel ik me als herboren. Ik begin mezelf beter te snappen, iets wat ik eerder nooit heb gekund. Ik begin deze realiteit steeds meer te snappen waardoor ik niet meer in het extreme ben overgeleverd aan de mentale creaties van iets of iemand die mij probeert in een vakje of hokje te houden.
Ik heb ook nooit begrepen wat je vaak terug hoort komen in de management cursussen “je moet buiten het hokje denken”. Als de oplossingen buiten het hokje zitten, waarom horen wij er dan in te zitten? Misschien een hele gekke beredenering, maar ik ben er inmiddels achter dat ik niet dom ben. Ik was niet het probleem, ik was niet gek om rechts af te slaan waar allen links gingen. Net als met getallen, de lijnen en de geometrische patronen, er zijn oneindig veel paden, connecties en mogelijkheden. Deze paden brengen je echter naar iets geheel anders, namelijk naar kennis en begrip dat aansluiting vindt met iets diep in mij en in ons.
Het lichaam, de natuur en het leven an sich wordt met elke stap steeds minder vreemd, steeds minder vijandig. Dit is namelijk het pad van liefde, de liefde van buiten die wil samenkomen met de liefde van binnen. Het hart is het kompas dat nodig is om op dit pad te kunnen blijven. Je intuïtie is de zaklamp en samen vormen zij de twee beste vrienden van ieder mens. Volg de getallen, volg de lijnen en de vormen, als de onzichtbare broodkruimels die er voor ons achtergelaten zijn.
Nog eentje dan om mee af te sluiten;)
Inspiratie
- Nicola Tesla
- Marko Rodin (video jaren 80)
- Seminar: Eric P. Dollard